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(영문) 대법원 2014. 7. 10. 선고 2013도15556 판결
[게임산업진흥에관한법률위반][미간행]
Main Issues

Whether the act of providing game products with contents different from those of the rating is included in the “act of providing game products for use” under Article 32(1)2 of the Game Industry Promotion Act and providing separate external organs which do not change the contents of the game products (negative)

[Reference Provisions]

Article 32 (1) 2 and Article 45 subparagraph 4 of the Game Industry Promotion Act

Reference Cases

Supreme Court Decision 2014Do12 Decided May 29, 2014 (Gong2014Ha, 1368) Supreme Court Decision 2013Do5410 Decided June 12, 2014

Escopics

Defendant

upper and high-ranking persons

Defendant

Judgment of the lower court

Ulsan District Court Decision 2013No755 decided November 22, 2013

Text

The judgment of the court below is reversed, and the case is remanded to the Ulsan District Court Panel Division.

Reasons

The grounds of appeal are examined.

The subject of rating classification under the Game Industry Promotion Act (hereinafter “Game Industry Promotion Act”) is the contents of a game product or program not itself, i.e., the contents of the game product, i., the application for rating classification or the description of the contents of the game product attached thereto. Therefore, the act of providing a game product with contents different from the contents of rating,” as prescribed by Article 32(1)2 of the Game Industry Act, includes not only the act of changing the contents of the application or the description attached thereto, but also the act of adding the important functions not stated in the above application or the explanation, but also the act of providing a separate external organ, which is not likely to cause any change to the contents of the game product (see Supreme Court Decision 2014Do12, May 29, 2014).

원심이 적법하게 채택하여 조사한 증거에 의하면, ① 이 사건 게임물의 등급분류신청서에 첨부된 게임물내용설명서는 이 사건 게임물에 관하여 ‘이용자가 임의로 제시되는 5장의 카드 중 1장의 카드를 선택하여 고정시켜 놓고 다시 시작버튼을 눌러 선택한 카드를 제외하고 4장의 카드를 받아 점수표에 해당하는 카드의 조합이 이루어질 경우 게임 점수를 획득하는 것으로서, 자동진행 기능은 없고 매회 이용자의 선택에 따라 게임이 진행된다’고 설명하고 있는 사실, ② 피고인은 손님들에게 이 사건 게임물을 제공하면서 버튼자동누름장치인 이른바 ‘똑딱이’를 이 사건 게임물에 설치하여 사용할 수 있도록 제공하였는데, 위 ‘똑딱이’는 이 사건 게임물과 별개의 외장기기로서 위 게임물 기기의 버튼 위에 올려놓고 자체 전원스위치를 켜면 손님들의 손을 대신하여 단순·반복적으로 게임물 기기의 버튼을 눌러주는 역할을 할 뿐, 게임시간의 경과나 게임의 반복에 따라 자동적으로 일정 수준의 카드 조합이 이루어지게 하여 게임목적을 달성할 수 있게 하는 등 게임물의 진행방식 자체에 어떠한 변경을 가져오지는 아니하고, 위 버튼 자체의 구조·기능상의 변경 없이 손님들에 의해 언제든지 쉽게 설치·제거될 수 있도록 제작된 것인 사실을 알 수 있다.

위와 같은 사실관계를 앞서 본 법리에 비추어 보면, 위 ‘똑딱이’는 이 사건 게임물의 내용을 변경하지 아니한 채 단순히 게임물 기기의 버튼조작을 보조하는 별개의 외장기기일 뿐이므로, 이 사건 게임물에 위와 같은 ‘똑딱이’를 설치·사용하게 한 것만으로는 등급을 받은 내용과 다른 내용의 게임물을 이용에 제공하였다고 볼 수 없다.

Meanwhile, according to the evidence duly adopted and examined by the court below, the game contents description attached to the application for the rating of the game of this case is merely related to the game of this case and it is explained that "at low and night, this change takes place at intervals of 60 times" about the background screen of the game of this case. However, even though the defendant knew that the background screen of the game of this case provided to customers is changed after the police statement, it is true that the defendant has consistently known that the background screen of the game of this case should be changed, but it is still known that there was a change in the time after the enforcement of the police statement. However, as long as the background change of the game of this case was done more than 60 times without proceeding or complying with it, it seems that there was no reasonable doubt that the defendant's use of the game of this case is different from the contents of the game of this case, such as the contents of the game of this case.

그럼에도 원심은 이와 달리 위 ‘똑딱이’의 설치·사용으로 손님들의 게임기 조작 없이 게임이 자동으로 실행되는 게임물로 개·변조되었다고 잘못 전제하고 또한 이 사건 게임물의 배경화면 변화 주기가 게임물내용설명서에 기재된 내용과 다르다는 것을 피고인이 인식하고 있었다고 단정하여 피고인이 등급을 받은 내용과 다른 내용의 게임물을 이용에 제공하였다고 판단하고 말았으니, 이러한 원심판결에는 논리와 경험의 법칙을 위반하여 자유심증주의의 한계를 벗어나거나 게임산업법이 정하는 등급을 받은 내용과 다른 내용의 게임물을 이용에 제공하는 행위에 대한 법리와 유죄의 형사판결에서 요구되는 범의의 증명에 관한 법리를 오해하여 판결에 영향을 미친 위법이 있다. 이를 지적하는 상고이유 주장은 이유 있다.

However, the lower court rendered a single sentence by deeming the violation of the Game Industry Act and the remainder of the crime as concurrent crimes under the former part of Article 37 of the Criminal Act due to the provision of game products, different from the rating of the Defendant, so the lower court is bound to reverse the entire judgment.

Therefore, the lower judgment is reversed, and the case is remanded to the lower court for further proceedings consistent with this Opinion. It is so decided as per Disposition by the assent of all participating Justices on the bench.

Justices Min Il-young (Presiding Justice)

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