logobeta
본 영문본은 리걸엔진의 AI 번역 엔진으로 번역되었습니다. 수정이 필요한 부분이 있는 경우 피드백 부탁드립니다.
텍스트 조절
arrow
arrow
(영문) 대법원 2007. 12. 27. 선고 2007다51017 판결
[근로자지위확인등][미간행]
Main Issues

In a case where the rights and duties, and business organization of a corporation established by a new corporation under an internal business policy or administrative measure of an administrative agency and performed the same function is succeeded, whether the labor relationship of employees belonging to the previous organization is comprehensively succeeded to the newly established corporation (affirmative in principle), and the validity of a special agreement that excludes part of the labor relationship between the previous corporation and the new corporation from the subject of succession (affirmative in principle)

[Reference Provisions]

Article 30(1) of the former Labor Standards Act (amended by Act No. 8372 of Apr. 11, 2007) (see current Article 23(1))

Reference Cases

Supreme Court Decision 200Du8455 Decided March 29, 2002 (Gong2002Sang, 1019) Supreme Court Decision 2002Da23826 Decided May 30, 2003 (Gong2003Ha, 1429)

Plaintiff-Appellant

Plaintiff (Law Firm citizen, Attorneys Kim Ho-soo et al., Counsel for the plaintiff-appellant)

Defendant-Appellee

Korea Culture and Tourism Institute (Law Firm Sejong, Attorneys Lee Hong-chul et al., Counsel for the plaintiff-appellant)

Judgment of the lower court

Seoul High Court Decision 2006Na97148 Decided July 6, 2007

Text

The judgment below is reversed and the case is remanded to Seoul High Court.

Reasons

The grounds of appeal are examined (to the extent of supplement in case of supplemental appellate briefs not timely filed).

1. Without following the enactment or amendment of the Act or other Acts and subordinate statutes having the same effect, if a new corporation is established under the internal business implementation policy or administrative measures of an administrative agency and succeeds to the rights and duties of an organization such as a corporation established under the previous business implementation policy or administrative measures, while performing the same function as before, and if the previous organization is able to function as a whole or an important part of its organization because it is maintained as a whole by being transferred human and material organization for a certain business purpose while maintaining its identity, a labor relationship with employees belonging to the previous organization which is dissolved shall, in principle, be comprehensively succeeded to the newly established corporation unless otherwise stipulated, and if there is a special agreement between the previous corporation and the new corporation to exclude part of the labor relationship from the object of succession, the succession of labor relationship may not be performed. However, such special agreement has no substantial dismissal or different, and therefore there is a justifiable reason as provided in Article 30(1) of the former Labor Standards Act (wholly amended by Act No. 8372 of Apr. 11, 2007).

원심판결 이유에 의하면, 원심은, 원고는 1994. 9. 1. 재단법인 한국문화정책개발원(이하 ‘개발원’이라 한다)에 연구원으로 입사하여 1999. 1. 1.부터 연봉제 계약직으로 근무하여 오다가 1999. 12. 31. 개발원으로부터 재임용 탈락 통보를 받은 사실, 이에 원고는 2000. 3. 30. 서울지방노동위원회에 부당해고 구제신청을 하였고, 서울지방노동위원회는 개발원의 원고에 대한 재임용 탈락 결정을 부당해고로 인정하고, 개발원에 대하여 원고를 원직에 복직시키고 원고에게 해고 기간 동안의 임금상당액을 지급하라는 명령을 한 사실, 개발원은 서울지방노동위원회의 위 명령에 불복하여 중앙노동위원회에 재심신청을 하였고, 중앙노동위원회는 2000. 12. 12. 개발원이 재량권을 일탈 남용하였다고 볼 수 없다는 이유로 서울지방노동위원회의 위 명령을 취소하는 재심판정을 내린 사실, 그 후 원고는 서울행정법원에 중앙노동위원회의 위 재심판정의 취소를 구하는 소를 제기하였고, 서울행정법원은 2001. 7. 20. 위 재심판정을 취소하는 판결을, 서울고등법원은 2002. 8. 29. 중앙노동위원회위원장의 항소를 기각하는 판결을, 대법원은 2005. 7. 8. 중앙노동위원회위원장의 보조참가인인 개발원의 상고를 기각하는 판결을 각 선고함으로써 중앙노동위원회의 위 재심판정은 취소ㆍ확정된 사실, 한편 문화관광부는 원고의 위 부당해고구제재심판정취소소송이 계속 중이던 2002.경 개발원과 재단법인 한국관광연구원(이하 ‘관광연구원’이라 한다)을 통폐합하기로 방침을 정하였고, 이에 따라 개발원은 2002. 9. 18. 이사회를 열어 개발원의 해산을 결의한 후 2002. 12. 4. 해산등기를 마쳤고, 같은 날 피고 법인의 설립등기가 마쳐진 사실, 문화관광부는 2004. 9. 1. 문화와 관광분야의 조사, 연구를 통하여 체계적인 정책개발 및 정책대안을 제시하고 문화ㆍ관광산업의 육성을 지원함으로써 국민의 복지증진 및 국가발전에 기여하기 위하여 피고 법인을 설립함에 있어 새로운 법률의 제정이나 개정에 의하지 아니하고 민법 제32조 에 의하여 법인을 설립하기로 정부산하기관 경영고시를 한 사실, 피고 법인의 정관은 부칙 제3조에서 ‘피고 법인은 설립 등기를 한 날에 개발원 및 관광연구원이 기부하는 업무, 재산 및 권리 의무를 승계한다. 다만, 그 내용은 약정에 의한다’라고 규정하고만 있을 뿐, 개발원과 관광연구원 소속 직원의 근로관계 승계에 관하여 아무런 규정을 두고 있지 않고 있는 사실, 피고 법인이 새로 발족함에 따라 통합 전 개발원은 그 직원 23명으로 하여금 개발원의 해산일인 2002. 12. 4. 일제히 사직서를 제출하도록 하여 직원 23명을 면직 처리하였고, 피고 법인은 2002. 11. 30.자 창립이사회 의결을 거쳐 개발원의 직원 23명과 관광연구원의 직원 21명의 이력서를 받아 선별한 후 피고 법인의 직급별 임용기준을 충족하고 있는 개발원과 관광연구원의 직원들 중 42명을 2002. 12. 5. 기존 직급을 인정하여 같은 직급으로 특별채용 형식으로 임용하고, 나머지 2명을 계약직 직원으로 채용한 사실, 피고 법인의 인사규정은 ‘피고 법인의 설립 당시 개발원 및 관광연구원에 근무한 직원으로서 피고 법인에 채용된 경우에 경력은 개발원 및 관광연구원 최초 임용일 또는 해당 직급 임용일을 적용한다’(부칙 제3조 제1항), ‘피고 법인 설립 당시 개발원 및 관광연구원에 근무한 직원으로서 피고 법인에 채용될 경우 제20조의 해당 직급별 승진소요기간이 미달된 경우에는 직종별 차하위 직급부터 승진소요기간을 합산하여 계산할 수 있다’(부칙 제3조 제2항)라고 규정하고 있으며, 피고 법인의 보수규정은 부칙 제2조 제1항에서 ‘제17조(초임연봉) 및 제28조(기본연봉)의 규정에도 불구하고, 피고 법인 설립 당시 개발원 및 관광연구원에 근무한 직원으로서 피고 법인에 채용된 경우에는 이전의 보수를 기준으로 하여 기본연봉을 조정할 수 있다. 다만, 개인별 연봉조정액은 원장이 결정하되, 직종 또는 직급별로 동일한 기준에 의하여야 한다’라고 규정하고 있는 사실을 인정한 다음, 피고 법인이 개발원 및 관광연구원에 근무한 직원에 대하여 근속연수를 인정하거나 인사규정상의 신규직원 채용절차를 거치지 아니하고 이들을 채용한 것은 개발원 및 관광연구원에 근무하였던 직원들이 피고 법인의 직급별 임용기준을 충족하고 있다고 보고 그들에 대한 정책적 배려의 차원에서 이루어진 것으로 볼 수 있을 뿐, 피고 법인의 정관 및 취업규칙상으로 피고 법인이 개발원 및 관광연구원에 근무한 직원들의 근로관계를 승계하였다고 볼 수는 없다고 판단하였다.

However, we cannot accept the above judgment of the court below for the following reasons.

In light of the above legal principles and facts acknowledged by the court below, since the Policy Institute, tourism research institute, and defendant corporation are organizations belonging to government-affiliated institutions under Article 2 of the former Framework Act on the Management of Government-affiliated Institutions (repealed by Act No. 8258 of Jan. 19, 2007) and dissolution and establishment thereof merely consist of administrative measures under the Ordinance of the Ministry of Culture and Tourism, not subject to the enactment and amendment of the Act, and there is no separate provision as to whether labor relations with employees of the newly established institute or tourism research institute are succeeded to the new establishment of the newly established institute as a matter of course, it cannot be interpreted definitely that such labor relations are not naturally succeeded to the newly established establishment of the newly established corporation. In addition to the provisions of the articles of incorporation, the labor relations of employees of the newly established corporation shall be determined as a matter of course by comprehensively taking into account all the various circumstances, including the plaintiff and the tourism research institute's newly established corporation's newly established corporation's new employment relationship with the newly established corporation without being able to maintain the identity of the previous organization and research institute's new employment.

Nevertheless, the court below determined that the defendant corporation could not be deemed to have succeeded to the labor relationship of its employees at the Development Institute and Tourism Research Institute. The court below erred by misapprehending the legal principles on succession to the labor relationship following the business transfer, which affected the conclusion of the judgment. The ground of appeal assigning this error is with merit.

2. Therefore, without further proceeding to decide on the remaining grounds of appeal, the lower judgment is reversed, and the case is remanded to the lower court for further proceedings consistent with this Opinion. It is so decided as per Disposition by the assent of all participating Justices on the bench.

Justices Ahn Dai-hee (Presiding Justice)

arrow
심급 사건
-서울고등법원 2007.7.6.선고 2006나97148