logobeta
본 영문본은 리걸엔진의 AI 번역 엔진으로 번역되었습니다. 수정이 필요한 부분이 있는 경우 피드백 부탁드립니다.
텍스트 조절
arrow
arrow
(영문) 인천지방법원 2018. 06. 14. 선고 2017구합51857 판결
이 건 부과처분이 중복조사에 근거한 처분인지 여부 등[국승]
Case Number of the previous trial

Cho Jae-2016-China 4303 (Law No. 16, 2017)

Title

Whether the disposition of this case is based on double investigation, etc.

Summary

The written confirmation is difficult to accept the Plaintiff Director in light of the fact that the request for and submission of explanatory materials for taxpayers can only be made by mail, and it is difficult to regard it as a double-site investigation because it is judged as a whole stage of the on-site investigation under the internal guidelines of the National Tax Service as a simple confirmation procedure, and the fact that it constitutes a case where

Related statutes

Article 47-3 of the Framework Act on National Taxes and Article 44 of the Inheritance Tax and Gift Tax Act

Cases

Incheon District Court-2017-Gu 51857 (Law No. 14, 20186)

Plaintiff

EO and 2

Defendant

O Head of tax office

Conclusion of Pleadings

2018.05.24

Imposition of Judgment

oly 2018.14

Text

1. All of the plaintiffs' claims are dismissed.

2. The costs of lawsuit are assessed against the plaintiffs.

Reasons

1. Details of the disposition;

(a) Relationship between parties, etc.;

주식회사 바○○○ 모터스(이하'바○○○'이라 한다)는 1999년경부터 비□□□□코리아 주식회사로부터 자동차를 매입하여 국내소비자에게 판매하여 온 회사이다. 이▩▩은 ○○지방국세청의 대표이사이고, 이○○, 이□□, 이△△(이하'이○○ 외 2인'이라 한다)은 이▩▩의 형제들이며, 원고들은 이▩▩의 자녀들이다.

B. Details of changes in the shares of ○○ Regional Tax Office and details of Plaintiffs’ gift tax reporting;

원고들은 아래와 같이 이○○ 외 2인으로부터 ○○지방국세청의 주식을 증여받고 이▩▩으로부터 현금을 증여받았다면서 증여세를 신고・납부하였다.

(c) Confirmation of the details of changes in stocks;

○○지방국세청장은 2013. 6.경 ○○지방국세청에게 '○○지방국세청이 제출한 주식등변동상황명세서를 검토한 결과 2005 사업연도 및 2011 사업연도의 주식거래에 관한 사실관계(유상증자, 증여 등의 자금원 및 사실관계)가 불분명하여 ○○지방국세청의 성실한 세금 신고 및 납부 사실을 확인함에 어려움이 있으니 2013. 6. 17.까지 소명자료(증자 등에 따른 계약서, 관련 금융증빙 등, 주식 1주당 거래금액 산정근거 서류 등)를 우편으로 제출하여 달라'는 내용의 '주식 등 변동에 관한 소명할 사항 제출안내'를 우편으로 발송하였고, 2013. 7.경 이▩▩에게 위와 같은 내용으로 2013. 7. 15.까지 소명자료를 우편으로 제출하여 달라는'주식 등 변동에 관한 소명할 사항 제출안내'를 우편으로 발송하였다.

○○지방국세청장은 2013. 6.경부터 2013. 7.경까지 ○○지방국세청, 이▩▩ 등이 제출한 자료를 확인한 후 ○○지방국세청의 2005. 6. 29.자 유상증자 당시 신주인수대금 10억 원(이▩▩ 3억 6,000만 원, 이○○ 2억 4,000만 원, 이□□ 1억 6,000만 원, 이△△ 2억 4,000만 원)의 자금출처에 관하여 '이▩▩ 및 이△△이 2005. 6. 29. 농협으로부터 돈을 대출받아 유상증자 대금으로 사용하고, 이○○ 및 이□□는 이▩▩ 및 이△△으로부터 돈을 차용하여 유상증자 대금으로 사용한 사실 및 이에 부합하는 차용증, 금융자료 등이 확인되어 각자 본인의 자금으로 유상증자 대금을 납입하였다고 인정되므로 이▩▩과 이○○ 외 2인 사이에 ○○지방국세청 주식에 관한 명의신탁 혐의가 없다'라고 판단하여 주식변동 서면확인을 종결하였다(이하 '2013년 주식변동 서면확인'이라 한다).

(d) Corporate tax investigation or gift tax investigation;

○○지방국세청장은 2016. 1. 13.부터 2016. 3. 28.까지 ○○지방국세청에 대한 법인세 등 통합조사를 실시하였는데, 그 과정에서 2013년 주식변동 서면확인 당시 제출되었던 소명자료 중 2005. 6. 27.자 현금차용증(채권자 이▩▩, 채무자 이○○ 및 채권자 이△△, 채무자 이□□)의 이면에 "본 차용증은 ○○지방국세청의 조사 관련 증빙 자료로만 사용되며 실거래와는 무관함을 확인함"이라는 내용이 기재되어 있음을 확인하고,"○○지방국세청의 주주명부상 이△△의 소유로 되어있는 주식 52,800주의 실제 소유자는 이▩▩임을 확인한다"는 내용으로 이▩▩과 이△△ 사이에 작성된 2011. 8. 26.자 확인(주식포기)각서를 확보하였다.

이에 ○○지방국세청장은 2016. 3. 11.부터 2016. 3. 28.까지 원고들, 이▨▨(원고들의 모), 이○○ 외 2인 등을 증여세 부분조사 대상자로 선정하여 ○○지방국세청의 2005 사업연도의 유상증자 및 2009 내지 2011년의 주식 증여 과정에 관한 조사를 실시한 결과,'이○○ 외 2인이 보유하고 있던 ○○지방국세청의 주식 140,800주는 이▩▩이 이○○ 외 2인에게 명의신탁한 것이고, 원고들이 이○○ 외 2인으로부터 증여받았다는 주식의 실제 증여자는 이▩▩이며, 원고들이 이▩▩으로부터 증여받은 주식은 동일인으로부터10년 이내에 증여받은 주식에 해당하여 증여세 합산과세대상이다'라고 보아 증여세 세무조사를 종결하였다(이하'2016년 증여세 세무조사'라 한다).

E. Defendant’s disposition of gift tax correction

On July 12, 2016, according to the result of the gift tax investigation in 2016, the Defendant issued a correction and notification to the Plaintiffs on July 12, 2016 of the gift tax (including general under-reported additional taxes, unjust under-reported additional taxes, and erroneously paid taxes) as stated in the attached list (hereinafter “each disposition of

[Ground of recognition] Gap evidence Nos. 4, 5, Eul evidence Nos. 1 to 9, and the purport of the whole pleadings

2. Whether the disposition is lawful;

A. The plaintiffs' assertion

1) The document confirmation by the director of ○○○ Regional Tax Office in 2013 constitutes a tax investigation under the Framework Act on National Taxes that ○○○○○ Tax Office’s KRW 2005 business year’s capital increase with respect to the donation of stocks of ○○ Regional Tax Office. As such, the tax investigation of 2016 gift tax by the director of ○○ Regional Tax Office regarding the same tax item and taxable period constitutes a reinvestigation prohibited under the Framework Act on National Taxes. Each of the instant dispositions

2) 원고들은 이○○ 외 2인으로부터 ○○지방국세청 주식을 증여받고 증여세를 신고하였을뿐, 그 주식이 이▩▩이 이○○ 외 2인에게 명의신탁한 것이고 그 주식의 증여자가 실제로는 이▩▩이라는 것을 전혀 몰랐으므로, 원고들이 부당한 방법으로 증여세 과세표준을 과소신고한 것이라고 볼 수 없다. 따라서 이 사건 각 처분 중 부당과소신고가산세 부분은 위법하다.

(b) Related statutes;

It is as shown in the attached Table related statutes.

C. Determination

1) Whether a written confirmation of the change in shares in 2013 constitutes a tax investigation

Although re-audit is not prohibited in cases where a tax official's investigation affects taxpayers' freedom of business by having taxpayers answer questions and undergo an inspection, etc., it is not a "tax investigation to be conducted." However, it is not a "tax investigation to be conducted even if taxpayers have no duty to answer or accept and there is no possibility that taxpayers may violate taxpayers' freedom of business or abuse their right to investigate." Whether an investigation conducted by a tax official constitutes a "tax investigation to be conducted" shall be comprehensively taken into account the purpose and process of the investigation, the object and method of inquiry, the materials acquired through the investigation, the scale and period of the investigation, etc., such as the data obtained through the investigation. The investigation conducted by a tax official is conducted only in cases of a simple confirmation of facts, such as the confirmation of the place of business, simple confirmation of keeping records, confirmation of specific sales, issuance of administrative civil petition documents, and a simple investigation accompanying them, and thus, it is difficult to regard it as a "tax investigation to be conducted for 160 days or 20 days, or where it does not substantially affect taxpayers' business freedom, etc."

위 처분의 경위로부터 알 수 있는 다음과 같은 사정들, 즉 ① ○○지방국세청장은 2013년 주식변동 서면확인 과정에서 ○○지방국세청 및 이▩▩에게 우편으로 ○○지방국세청의 2005 사업연도 및 2011 사업연도의 주식거래에 관한 소명자료의 제출을 1회 요구하여 그 자료를 우편으로 제출받았을 뿐, ○○지방국세청이나 이▩▩ 등을 직접 접촉하여 상당한 시일에 걸쳐 질문하거나 일정한 기간 동안의 장부・서류・물건 등을 검사・조사하는 행위에까지 나아가지 않은 점, ② ○○지방국세청장의 2013년 주식변동 서면확인은 ○○지방국세청이 제출한 주식등변동상황명세서의 내용과 관련하여 ○○지방국세청의 2005 사업연도 및 2011 사업연도의 주식거래에 관한 사실관계를 확인하기 위한 목적으로 ○○지방국세청과 이▩▩에게 그에 관한 소명자료의 제출을 요구하고, ○○지방국세청 등이 제출한 유상증자의자금원 등에 관한 자료를 검토하는 것에 그친 점 등을 종합하면, ○○지방국세청장의 2013년 주식변동 서면확인은 ○○지방국세청과 이▩▩ 등의 영업의 자유 등에 특별한 영향을 미치는 것이 아니어서 재조사가 금지되는 세무조사에 해당한다고 보기 어렵다.

As such, insofar as ○○○ director’s confirmation of change in shares in 2013 does not constitute a tax investigation, a tax investigation of gift tax in 2016 by the director of the regional tax office of ○○○○ Regional Tax Office cannot be deemed as a reinvestigation prohibited under Article 81-4(2) of the former Framework Act on National Taxes (amended by Act No. 14382, Dec. 20, 2016)

2) Whether the imposition of an unfair under-reported additional tax is illegal

The legislative intent of Article 47-2(2)1 and Article 47-3(2)1 of the former Framework Act on National Taxes (amended by Act No. 11124, Dec. 31, 201) and Article 27(2)6 of the former Enforcement Decree of the Framework Act on National Taxes (amended by Presidential Decree No. 23592, Feb. 2, 2012; hereinafter the same shall apply) is to punish taxpayers who violate the duty to report the tax base or amount of tax by unlawful means, in cases where it is difficult for the tax authorities to discover any fact that serves as the basis for calculating the tax base or amount of national tax or there is any fraudulent act such as fraudulent act such as fraudulent act, etc., or where it is difficult for them to exercise their right to impose tax, and thus, it is difficult for them to impose tax on taxpayers who violate the duty to report the tax base or amount of tax by unlawful means. Therefore, “Fraud or other unlawful act” refers to a fraudulent act or other active act that makes it impossible or considerably difficult to impose or collect tax (see, etc.

을 제16 내지 18호증의 기재에 변론 전체의 취지로부터 알 수 있는 다음과 같은 사정들, 즉 이▩▩은 ○○지방국세청 주식 전부를 실질적으로 소유하면서 ○○지방국세청을 경영하여 왔고, 원고들은 이▩▩의 자녀로서 ○○지방국세청 주식을 증여받을 당시 모두 만 19세 이상이어서 이▩▩의 주식 소유관계를 어느 정도라도 알고 있었을 것으로 보이는 점, 이○○ 외 2인이 각자 자신들의 자녀가 있는데도 조카인 원고들에게 ○○지방국세청 주식을 증여한다는 것은 상당히 이례적이므로, 원고들로서도 그와 같은 주식 증여의 경위에 관하여 알아보았을 것으로 보이는 점 등을 종합하면, 원고들은 ○○지방국세청 주식을 증여받을당시 그 주식의 실제 증여자가 이○○ 외 2인이 아닌 이▩▩이라는 것을 알고 있었다고 보인다.

그럼에도 원고들은 주식 증여에 따른 증여세를 신고하면서 이▩▩이 아닌 이○○ 외 2인을 증여자로 신고하였고, 이를 통하여 증여일 전 10년 이내에 동일인으로부터 받은증여재산가액의 합계액을 증여세 과세가액에 가산하도록 한 규정의 적용을 회피하여 증여세를 과소신고하였는데, 이와 같이 원고들이 주식의 증여자를 이▩▩이 아닌 이○○ 외 2인으로 실제와 다르게 신고한 것은 증여세 과세요건을 이루는 기초사실의 중요한 부분을 사실과 다르게 신고하여 조세의 부과와 징수를 불가능하게 하거나 현저히 곤란하게 하는 부정한 적극적인 행위에 해당하므로, 이 사건 각 처분 중 부당과소신고가산세 부분은 적법하다.

3. Conclusion

The plaintiffs' claims are dismissed as it is without merit. It is so decided as per Disposition.

Related Acts and subordinate statutes

former Framework Act on National Taxes (Amended by Act No. 15220, Dec. 19, 2017)

Article 81-2 (Establishment and Delivery of Taxpayers' Right Charter)

(2) A tax official shall deliver a document stating the details of the taxpayers' rights charter pursuant to paragraph (1) to taxpayers in any of the following cases:

1. Where he/she asks questions in order to determine or correct the tax base of national tax and the amount of tax, or inspects or investigates the relevant account books, documents or other articles or orders the submission thereof (including the investigation of a tax offence under the Procedure for the Punishment of Tax Offenses Act; hereafter in this Chapter, referred to as "tax investigation");

former Framework Act on National Taxes (Amended by Act No. 14382, Dec. 20, 2016)

Article 81-4 (Prohibition of Abuse of Right of Tax Investigation)

(2) Tax officials may not conduct reinvestigation for the same items of taxation and for the same taxable period, except in any of the following cases:

1. Where obvious evidence exists that prove a suspicion of tax evasion;

2. Where it is necessary to investigate a trading partner;

3. Where mistakes relating to two or more taxable periods exist;

4. Where an investigation is conducted in accordance with a decision on necessary disposition under Article 65 (1) 3 (including cases applied mutatis mutandis in Articles 66 (6) and 81) or a decision on reinvestigation under Article 81-15 (4) 2;

5. Where a taxpayer provides money or goods to a tax official in connection with his/her duties, or arranges the provision of money or goods;

6. Other cases similar to subparagraphs 1 through 5, which are prescribed by Presidential Decree.

former Framework Act on National Taxes (Amended by Act No. 11124, Dec. 31, 2011)

Article 47-2 (Additional Tax on Non-Filing)

(2) Notwithstanding paragraph (1), if a taxpayer has filed a non-reported tax base (referring to the amount of tax payable under Articles 17 and 26 (2) of the Value-Added Tax Act in cases of value-added tax; hereafter the same shall apply in this Section) by improper means (referring to any method prescribed by Presidential Decree, which is a violation of his/her duty to return the tax base or amount of national tax on the basis of the concealment or misrepresentation of all or part of the fact that serves as the basis for calculating the tax base or amount of national tax; hereafter the same shall apply in this Section), the aggregate of

Article 47-3 (Additional Tax for Underreporting)

(2) Notwithstanding paragraph (1), where a tax base for under-reported return exists by unjust means, the aggregate of the following amounts shall be added to the payable tax amount or deducted from the refundable tax amount:

1. The amount of additional tax on an under-reported tax base: An amount equivalent to 40/100 of an amount calculated by multiplying the calculated tax by the ratio of an amount equivalent to the under-reported tax base (hereafter in this paragraph, referred to as "unfair under-reported tax base") out of the tax base accounts for in an unjust manner;

(hereinafter referred to as "additional tax for unlawful underreporting" in this paragraph): Provided, That where the tax base for income tax or corporate tax reported by a person subject to double-entry bookkeeping or a corporation falls short of the tax base for income tax or corporate tax that must be reported under tax-related Acts, it shall be the larger of the amount calculated by multiplying the amount of revenue related to the unlawfully underreporting penalty tax or the amount of revenue related to the underreported tax base (hereafter referred to

Enforcement Decree of the former Framework Act on National Taxes (Amended by Presidential Decree No. 23592, Feb. 2, 2012)

Article 27 (Additional Tax on Non-Filing)

(2) "Manner prescribed by Presidential Decree" in the main sentence of Article 47-2 (2) of the Act means any of the following manners:

1. Making a false entry in books, such as double entry;

2. Preparation of false certification or false documents (hereafter referred to as " false certification, etc." in this Article);

3. Receipt of false certification, etc. (limited to receipt knowing that it is false).

4. Destruction of books and records;

5. Concealment of property, or fabrication or concealment of income, profits, acts or transactions;

6. Other unlawful acts such as evading national taxes or obtaining a refund or deduction.

arrow