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(영문) 대법원 2004. 3. 12. 선고 2004다445, 452 판결

[채무부존재확인·손해배상(자)][미간행]

Main Issues

In a case where a motor vehicle stops a motor vehicle at a place where it is difficult to safely stop or stops a motor vehicle, and a motor vehicle is crashed or injured due to a failure to manipulate the transmission apparatus or balk in compliance with the topographical and road conditions, whether it can be seen as an accident caused by the operation of the motor vehicle (

[Reference Provisions]

[1] Articles 2 subparag. 2 and 3 of the former Guarantee of Automobile Accident Compensation Act (amended by Act No. 5793 of Feb. 5, 199)

Reference Cases

[Plaintiff-Appellant] Plaintiff 1 and 1 other (Law Firm Gyeong, Attorneys Park Jong-soo et al., Counsel for plaintiff-appellant)

Plaintiff (Counterclaim Defendant), Appellant

Korea Fire Marine Insurance Co., Ltd. (Attorney Yang Dong-chul, Counsel for defendant-appellee)

Defendant Counterclaim (Counterclaim), Appellee

Defendant-Counterclaim (Attorney Yang Sung-soo, Counsel for defendant-Counterclaim)

The judgment below

Gwangju High Court Decision 2003Na1016, 1023 decided Nov. 28, 2003

Text

The appeal is dismissed. The costs of appeal are assessed against the plaintiff (Counterclaim defendant).

Reasons

원심판결 이유에 의하면 원심은, 그 채용 증거에 의하여, 망 소외 1은 제주 남제주군 (주소 생략) 소재 '○○' 룸살롱을 경영하던 자로서, 1996. 12. 7. 새벽에 영업을 마치고 같은 리 소재 '△△△' 단란주점에서 위 룸살롱의 마담인 망 소외 2와 함께 술을 마시다가 04:00경부터 05:00경까지 사이에 맥주와 안주를 가지고 바다에 가서 술을 더 마시겠다면서 위 단란주점을 나와 그 소유의 (차량등록번호 생략) 그랜저 승용차의 조수석에 망인을 태우고 간 뒤로 망인과 함께 행방불명된 사실, 그 후 위 승용차는 2002. 9. 12. 09:40경 제주 남제주군 성산읍 성산리 소재 성산항 우도도항선 선착장 앞 바다의 수심 약 5m 지점에서 수중침전폐기물 정화작업을 하던 한국해양오염방제조합 직원에 의하여 발견, 인양되었고, 위 승용차 안에는 이미 오래 전에 사망한 것으로 보이는 유골 상태의 변사체 2구가 서로 엉켜진 채로 있었는데, 이들에 대한 소지품 확인 및 유전자감식 결과, 위 망인들로 밝혀졌고, 부검 의사는 유골의 골수조직에서 플랑크톤이 검출되었는지 여부에 따라 그 각 사인을 망 소외 1에 대하여는 '익사', 망 소외 2에 대하여는 '사인불명'이라는 추정 소견을 밝힌 사실, 위 승용차가 바다로 추락하였을 것으로 추정되는 지점은 우도도항선 선착장 앞의 도로로서 도항선에 차량을 싣고 내리기 위하여 바다쪽으로 20°가량 경사져 있었고, 위 망인들이 실종된 1996. 12. 7. 당시는 인근 바다에 폭풍주의보가 발효된 데다가, 추운 날씨에 눈이 내려 도로가 결빙되어 있었고, 한편 위 승용차의 내부검사 결과, 위 승용차는 시동이 걸린 채 핸드 브레이크가 올려지고 변속기어는 중립 위치에 놓여 있었으며 전조등이 켜진 상태에서 바다로 추락한 것으로 확인된 사실, 망 소외 1은 평소 술에 취하게 되면 차를 몰고 바닷가에 가서 술을 더 마시거나 바람을 쐬다가 귀가하곤 하는 습관이 있었고, 망 소외 2와는 단순한 룸살롱 업주와 종업원의 관계였으며, 이 사건 사고 무렵 위 룸살롱의 운영이 다소 어려웠다는 점 외에 달리 망 소외 1이 자살할 만한 특별한 동기가 없었고, 당시 망 소외 1은 제1종 보통의 자동차운전면허를 취득한 후 위 승용차를 운전하고 있었던 반면, 망 소외 2는 자동차운전면허를 아예 받지 못하였던 사실을 인정한 다음, 그 인정 사실에 기하여 망 소외 1이 이 사건 사고 당시 술에 취한 상태에서 위 승용차의 조수석에 망 소외 2를 탑승시키고 위 선착장에 가서 차량의 시동을 켠 상태로 정차시킨 후 위 승용차 안에서 바람을 쐬고 있던 중, 위 승용차가 경사지고 결빙된 도로에서 미끄러져 바다로 추락함으로 말미암아 망 소외 2가 사망하게 된 것으로 봄이 상당하고, 망 소외 1은 자기를 위하여 위 승용차를 운행하는 자로서 자동차손해배상보장법 제3조 에 따라 위 승용차의 운행으로 인한 위 사고에 의하여 그 승객인 망 소외 2와 그 유족이 입은 손해를 배상할 책임이 있으므로, 망 소외 1의 보험자인 원고(반소피고, 이하 '원고'라 한다)는 상법 제726조의2 에 따라 직접 이 사건 사고로 인하여 망 소외 2와 유족인 피고(반소원고, 이하 '피고'라 한다)가 입은 손해를 보상할 책임이 있다고 판단하였다.

In a case where a motor vehicle stops a motor vehicle at a place where it is difficult to safely stop or stops a motor vehicle, or where a motor vehicle dies or is injured due to a fall of a motor vehicle due to a failure to manipulate the changeer or balke in line with the topographical and road conditions, the said accident shall be deemed an accident caused by the operation of the motor vehicle (see Supreme Court Decision 97Da5183, Aug. 26, 199

In light of the above legal principles and records, the above fact-finding and judgment of the court below are just and there is no error in finding facts against the rules of evidence or misunderstanding the burden of proof and the legal principles as to the operation of automobiles without proper deliberation as asserted in the grounds of appeal. Meanwhile, with respect to damages under the Automobile Accident Compensation Guarantee Act against the deceased non-party 1's deceased non-party 2 and the defendant, the starting date of the damages for delay shall be December 7, 1996, which is the date of the accident in this case. Thus, in this case where there is no evidence to support that the plaintiff who concurrently assumed the deceased non-party 1's debt has provided the defendant with the obligation to pay damages for delay as of December 7, 196, regardless of when he was aware of the accident in this case, the judgment below is just and there is no error in the misapprehension of legal principles as to the starting date of damages for delay as alleged in the grounds of appeal.

Therefore, the appeal is dismissed, and the costs of appeal are assessed against the losing party. It is so decided as per Disposition by the assent of all participating Justices.

Justices Shin Hyun-chul (Presiding Justice)