beta
(영문) 울산지법 2017. 8. 4. 선고 2017노542 판결

[아동학대범죄의처벌등에관한특례법위반(아동복지시설종사자등의아동학대)] 확정[각공2017하,821]

Main Issues

[1] Whether the “act of physical abuse, which may injure a child’s body or physical health and development,” stipulated in Article 17 subparag. 3 of the Child Welfare Act includes cases where there is a risk or possibility of undermining the child’s physical health and normal development (affirmative), and whether the criminal intent of the above crime is recognized as having the purpose or intent of child abuse (negative)

[2] Whether a disciplinary action against a child care teacher under the Acts and subordinate statutes related to the Infant Care Act is permitted (negative in principle), and in a case where a child care is inevitably required through a physical sanction, the scope of permission for infant care method

[3] 어린이집 보육교사인 피고인이, 보육 아동인 갑(만 1세)이 수업에 집중하지 않거나 잠을 자지 않는다는 등의 이유로 갑의 팔을 움켜잡아 강하게 흔들고, 이마에 딱밤을 때리고, 색연필 뒷부분으로 볼을 찌르거나 손으로 볼을 꼬집고, 손으로 엉덩이를 때리거나 자신의 다리를 갑의 몸 위에 올려놓고 누르는 등으로 5회에 걸쳐 신체적 학대행위를 하였다고 하여 아동학대범죄의 처벌 등에 관한 특례법 위반(아동복지시설종사자등의아동학대)으로 기소된 사안에서, 피고인의 행위는 갑의 신체를 손상하거나 신체의 건강 및 발달을 해치는 신체적 학대행위에 해당하고, 피고인에게 신체적 학대의 고의가 있었으며, 피고인의 행위가 정당행위에 해당하지 않는다고 한 사례

Summary of Judgment

[1] Article 3 subparag. 7 of the Child Welfare Act provides that "child abuse" means "any adult, including a guardian, does harm to a child's health or welfare or commits physical, mental, or sexual violence or cruel acts that may impede the normal development of a child, and abandons or abandons a child by a child's protector." Meanwhile, Article 17 subparag. 3 of the same Act provides that "any physical abuse that may harm a child's body or injure the physical health and development of a child" is prohibited. Meanwhile, the crime of abuse under the Criminal Act is interpreted to be limited to a mere anti-human infringement on the other party's personality and at least to a limited extent, and at least to a limited extent. However, the crime of abuse under the Criminal Act is subject to protection and protection of the child's health and welfare (Article 1 of the Child Welfare Act), while the Child Welfare Act is limited to a person under 18 years of age (Article 3 subparag. 1 of the Child Welfare Act), and it is reasonable to interpret the concept of abuse to be more protected than that of adult abuse under the Child Welfare Act.

In light of the legislative purpose of the Child Welfare Act, general child’s intellectual level, degree of physical development, and whether physical abuse has impeded physical health and development, etc., it is not practically easy to accurately confirm whether there was a physical abuse, etc., the “act of physical abuse, which may injure the physical health and development of a child,” stipulated in Article 17 subparag. 3 of the Child Welfare Act includes not only cases where the physical health and normal development of a child has been impeded, but also cases where there is a risk or possibility of causing such a result. The criminal intent of the above crime does not necessarily require the purpose or intent of child abuse, but it is sufficient to recognize, anticipate, and allow the act itself, which is likely to cause harm to the physical health and development of a child.

[2] According to the Acts and subordinate statutes related to the Infant Care Act, the ideology of infant care is to give priority to the benefits of the infant and to enable the infant to grow healthy in a safe and pleasant environment (Article 3 of the Infant Care Act); infant care teachers and staff shall not inflict physical pain or mental pain, such as high-quality, speech, etc. (Article 18-2 of the Infant Care Act); and teachers and staff shall not inflict physical pain on the infant when taking care of the infant (Article 21-2 of the Early Childhood Education Act). When educating the infant or taking charge of duties, they shall not inflict physical pain on the infant (Article 21-2 of the Early Childhood Education Act) using the instrument, body, etc. (Article 21-2 of the Early Childhood Education Act). Unlike the education of the child and the child provided by the Elementary and Secondary Education Act, in principle, infant care teachers are not allowed to take disciplinary action, which causes physical and mental pain to the infant, and even if it is inevitably necessary through physical sanctions depending on the case of the infant, there is a very need to protect the child’s body and mind more than the above.

[3] 어린이집 보육교사인 피고인이, 보육 아동인 갑(만 1세)이 수업에 집중하지 않거나 잠을 자지 않는다는 등의 이유로 갑의 팔을 움켜잡아 강하게 흔들고, 이마에 딱밤을 때리고, 색연필 뒷부분으로 볼을 찌르거나 손으로 볼을 꼬집고, 손으로 엉덩이를 때리거나 자신의 다리를 갑의 몸 위에 올려놓고 누르는 등으로 5회에 걸쳐 신체적 학대행위를 하였다고 하여 아동학대범죄의 처벌 등에 관한 특례법 위반(아동복지시설종사자등의아동학대)으로 기소된 사안에서, 갑은 보육교사의 강한 훈육이나 신체적 유형력을 통한 지도가 필요할 정도로 잘못된 행위를 하지 아니하였음에도 피고인은 갑을 훈육한다는 명목으로 몸을 세게 잡고 흔들거나 자리에 던지듯이 눕히거나 엉덩이를 때리는 등의 행위를 한 점 등 제반 사정을 종합하면, 피고인의 행위는 갑의 신체를 손상하거나 신체의 건강 및 발달을 해치는 신체적 학대행위에 해당하고, 피고인의 지위, 신체적 학대행위에 이르게 된 경위, 학대행위의 정도, 갑이 나름대로 아프다거나 싫다는 등의 의사를 표현한 점 등에 비추어 피고인에게 신체적 학대의 고의가 있었음을 충분히 인정할 수 있으며, 당시 갑에게 강한 훈육이나 신체적 유형력을 통한 지도가 필요한 상황이라고 보기 어려울뿐더러, 설령 갑이 잘못된 행위를 하여 적정한 훈육이 필요한 상황이었더라도 정당한 보육 내지 훈육행위로서 사회통념상 객관적 타당성을 갖추었다고 보기 어려우므로, 피고인의 행위는 관계 법령 등에 의한 정당행위에 해당하지 않는다고 한 사례.

[Reference Provisions]

[1] Article 1, Article 3 subparags. 1 and 7, Article 17 subparag. 3 of the Child Welfare Act, Article 273 of the Criminal Act / [2] Article 3 of the Infant Care Act, Article 18-2 of the former Infant Care Act (Amended by Act No. 14597, Mar. 14, 2017); Article 21-2 of the Early Childhood Education Act / [3] Article 2 subparag. 4 and Article 7 of the Act on Special Cases Concerning the Punishment, etc. of Child Abuse Crimes, Article 3 subparag. 7, Article 17 subparag. 3, and Article 71(1)2 of the Child Welfare Act, Article 3 of the Infant Care Act, Article 18-2 of the Infant Care Act (Amended by Act No. 14597, Mar. 14, 2017); Article 20 of the Criminal Act

Escopics

Defendant

Appellant. An appellant

Defendant and Prosecutor

Prosecutor

Freeboard of migration and one other

Defense Counsel

Attorney Kim Yong-young

Judgment of the lower court

Ulsan District Court Decision 2016Ra4566 decided April 20, 2017

Text

All appeals filed by the defendant and prosecutor are dismissed.

Reasons

1. Summary of grounds for appeal;

A. Defendant

Although it is true that the defendant committed each act as stated in the facts charged against the victim who is a child, he did not commit a physical act that may injure the victim's body or injure the physical health and development of the body with the intention of child abuse, and the defendant's act constitutes legitimate act under Article 20 of the Criminal Act as a proper exercise of disciplinary right, but the court below convicted all of the facts charged in this case. Thus, the judgment of the court below

(b) Prosecutors;

The sentence of the lower court against the accused (one million won of a fine, the suspended sentence) is too unfluent and unfair.

2. Judgment on the mistake of facts or misapprehension of legal principles by the defendant

A. The judgment of the court below

In light of the physical conditions of the victimized child and the extent of the exercise of the physical force of the accused, the lower court convicted the victimized child and sentenced him/her guilty.

B. Judgment of the court below

1) Relevant legal principles

A) Article 3 subparag. 7 of the Child Welfare Act provides that "child abuse" means "any adult, including a guardian, does harm to a child's health or welfare or commits physical, mental, or sexual violence or cruel acts that may impede the normal development of a child, and abandons or abandons a child by a child's protector." Article 17 subparag. 3 of the same Act provides that "any physical abuse that may harm a child's body or injure the physical health and development of a child" is prohibited. Meanwhile, the crime of abuse under the Criminal Act is interpreted to be limited to a mere anti-human infringement on the other party's personality and at least to the extent that it is limited to abandonment. However, the crime of abuse under the Criminal Act is protected by the protection or supervision of a person who is protected or supervised by protecting the child's health and welfare (Article 1 of the Child Welfare Act), and it is reasonable to protect only a person under the age of 18 (Article 3 subparag. 1 of the Child Welfare Act), and to interpret the concept of abuse to a greater extent than that of social abuse.

In light of the legislative purpose of the Child Welfare Act, general child’s intellectual level, degree of physical development, and whether physical abuse has impeded physical health and development, etc., it is not practically easy to accurately confirm whether the above act has interfered with the above physical health and development of the child. In light of the above, it is reasonable to deem that the "act of physical abuse, which may injure the physical health and development of the child," as stipulated in Article 17 subparag. 3 of the Child Welfare Act includes not only cases where the physical health and its normal development of the child have been hindered but also cases where the risk or possibility of causing such a result has occurred. The criminal intent of the above crime does not necessarily require the purpose or intent of child abuse, but it is sufficient to recognize or anticipate the act itself which is likely to cause harm to the physical health and development of the child.

B) Meanwhile, according to the laws and regulations related to the Infant Care Act, the ideology of infant care is to give priority to the benefits of the infant and to enable the infant to grow healthy in a safe and pleasant environment (Article 3 of the Infant Care Act). Infant care teachers and staff shall not inflict physical pain or mental pain, such as high-quality, speech, etc. in infant care (Article 18-2 of the Infant Care Act). Teachers and staff shall not inflict physical pain on the infant (Article 21-2 of the Infant Care Act). Teachers and staff shall not inflict physical pain on the infant when educating the infant or taking charge of duties (Article 21-2 of the Early Childhood Education Act). In light of the fact that, unlike education on the child and the child provided by the Elementary and Secondary Education Act, in the case of the infant, there is no provision related to the disciplinary action in the case of the infant, it cannot be deemed that infant care teachers are permitted to take disciplinary action, in principle, which causes physical and mental pain to the infant, and even if physical sanctions are needed due to the case of the infant, there is a very need to protect and develop the infant.

2) Determination

A) According to CCTV images installed at ○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○, the following pages can be confirmed. Accordingly, the Defendant’s act against the victim as stated in the facts of the lower judgment can be acknowledged

(1) On August 10, 2016, according to video images around 10:24, 2016, the following is confirmed: (a) while the Defendant was engaged in a physical course with four children, including the victim, he/she laid the victim’s left arms by his/her own hand; and (b) the victim gets the Defendant into his/her left arms (Evidence No. 21 No. 21 attached to the CD No. 21); and (c) the Defendant saw the victim as soon as possible after his/her war, and corrected the attitude of the victim’s arms by cutting down his/her two arms, and then the victim gets his/her head in his/her hand (Evidence No. 21 attached to the CD No. 21).

(2) 2016. 8. 29. 15:26경 영상에 의하면, ㉠ 피고인이 구석에 서 있는 피해자의 왼팔을 잡고 몸이 다소 흔들릴 정도로 강하게 끌고 와 약 3m 떨어진 다른 아동들이 앉아 있는 곳으로 데리고 오는 장면(증거목록 순번 21번 CD에 첨부된 7번 파일 00:37), ㉡ 잠시 후 그곳에 서 있는 피해자의 오른쪽 팔을 강하게 잡아 당겨서 자리에 앉히는 장면(증거목록 순번 21번 CD에 첨부된 7번 파일 00:48), ㉢ 그 후 피해자를 똑바로 쳐다보면서 피해자의 양팔을 잡아 앞으로 끌어당긴 후 그 상태로 약 15초간 3회 정도 피해자의 몸을 흔드는 장면(증거목록 순번 21번 CD에 첨부된 8번 파일 00:49), ㉣ 이후 피고인은 피해자와 다른 아동들을 상대로 수업을 하다가 갑자기 오른손으로 피해자의 왼쪽 어깨를 잡아 앞으로 당기고, 좌우로 몇 차례 흔드는 장면(증거목록 순번 21번 CD에 첨부된 8번 파일 01:11)이 각 확인된다.

(3) 2016. 9. 2. 10:12경부터 10:37경 사이의 영상에 의하면, ㉠ 피고인이 앉아서 놀고 있는 피해자의 얼굴을 똑바로 쳐다보면서 피해자의 왼팔을 잡고 흔드는 장면(증거목록 순번 21번 CD에 첨부된 9번 파일 00:49), ㉡ 이어서 손가락으로 피해자의 왼쪽 팔을 찌르다가 다시 왼팔을 잡고 3회 흔들고 피해자가 가지고 노는 요플레 용기를 빼앗아 엎어버리자, 피해자가 왼팔을 만지는 장면(증거목록 순번 21번 CD에 첨부된 9번 파일 00:55), ㉢ 이후 다시 서 있는 피해자의 왼팔을 잡아 의자에 앉힌 후 피해자를 똑바로 쳐다보면서 피해자의 양팔을 잡고 약 5초간 3회 정도 흔드는 장면(증거목록 순번 21번 CD에 첨부된 10번 파일 00:46), ㉣ 피해자를 포함한 아동들을 상대로 율동을 하다가 피해자가 다른 곳을 쳐다보자 피해자의 왼쪽 귀를 2초 정도 잡으면서 피해자와 눈을 맞추는 장면(증거목록 순번 21번 CD에 첨부된 11번 파일 00:48), ㉤ 계속해서 수업을 하다가 갑자기 피해자의 이마에 딱밤을 1회 때리는 장면(증거목록 순번 21번 CD에 첨부된 12번 파일 00:50)이 각 확인된다.

(4) 2016. 9. 9. 10:31경부터 10:55경 사이의 영상에 의하면, ㉠ 피고인이 피해자를 포함한 아동들을 좌식테이블에 앉혀놓고 교재를 가지고 수업을 하던 중 피해자가 교재에 흥미를 보이지 않자 갑자기 손에 쥐고 있던 색연필의 뒷부분으로 피해자의 왼쪽 볼을 찔러 피해자의 머리가 뒤로 튕겨지듯이 밀리는 장면(증거목록 순번 21번 CD에 첨부된 15번 파일 00:49), ㉡ 이후 피해자가 쥐고 있던 색연필을 빼앗고, 오른손으로 피해자의 왼팔을 잡아 5초 정도 밀 듯이 흔드는 장면(증거목록 순번 21번 CD에 첨부된 16번 파일 00:49), ㉢ 피해자가 계속 피고인이 시키는 대로 교재에 그림을 그리지 않고 색연필을 바닥에 떨어뜨리자 피고인이 갑자기 약 3초 정도 오른손으로 피해자의 왼쪽 볼을 잡고 앞으로 당겼다가 뒤로 튕기듯이 밀어내는 장면(증거목록 순번 21번 CD에 첨부된 17번 파일 00:49)이 각 확인된다.

(5) 2016. 9. 9. 12:35경부터 12:44경 사이의 영상에 의하면, ㉠ 피해자가 벽에 걸려있는 책을 만지다가 그 아래에서 자고 있던 피해자 여동생의 머리 위로 책이 떨어져 여동생이 깨어나자, 피고인이 피해자에게 다가가 피해자를 똑바로 쳐다보면서 피해자의 양팔을 잡고 흔든 뒤 그대로 피해자를 베개가 있는 자리에 던지듯이 눕히는 장면(증거목록 순번 21번 CD에 첨부된 20번 파일 00:16부터 00:24), ㉡ 피고인이 피해자의 여동생을 안고 달래던 중 옆에 누워 있던 피해자가 일어나 앉자 피해자를 쳐다보면서 왼손으로 피해자의 이마를 베개 위로 밀어서 다시 눕히는 장면(증거목록 순번 21번 CD에 첨부된 20번 파일 00:50), ㉢ 이후 피해자가 다시 자리에서 일어날 낌새를 보이자, 피고인이 갑자기 왼손으로 피해자의 오른팔, 왼팔을 잡아 일으키려고 하다가 피해자의 뒤통수를 잡아 일으키고, 이어서 일어서 있는 피해자의 왼팔을 잡고 갑자기 아래로 잡아당겨 주저앉히는 장면(증거목록 순번 21번 CD에 첨부된 21번 파일 00:47), ㉣ 잠시 후 피해자를 안은 채 기저귀를 갈아준 후 바지를 입히다가 그 상태에서 오른손으로 피해자의 엉덩이를 4회 때리는 장면(증거목록 순번 21번 CD에 첨부된 22번 파일 00:48), ㉤ 이어서 피고인이 자리에서 일어나려 하는 피해자의 이마를 베개 위로 밀어 다시 피해자를 눕힌 후 자신의 왼쪽 다리를 피해자의 복부와 하체 사이에 올려놓고 약 45초간 있었고, 피해자가 몸부림치면서 다리에서 빠져나오는 장면(증거목록 순번 21번 CD에 첨부된 23번 파일 00:45)이 각 확인된다.

나) 위 인정 사실 및 원심이 적법하게 채택하여 조사한 증거들에 의하여 알 수 있는 다음과 같은 사정 즉, ㉠ 이 사건 당시 피해자는 대부분 수업 중에 잠시 다른 곳을 쳐다보거나 피고인이 진행하는 수업에 적극적으로 응하지 않은 채 다른 행위를 하는 정도의 행위를 하였을 뿐, 보육교사의 강한 훈육이나 신체적 유형력을 통한 지도가 필요할 정도로 잘못된 행위를 하지 아니하였고, 범죄일람표 순번 5의 경우에도 피해자가 일부러 벽에 걸린 책을 여동생의 머리 위로 떨어뜨린 것이 아니라 피해자가 벽에 느슨하게 걸려있는 책을 만지던 중 책이 떨어지면서 공교롭게 그 아래에 누워있던 여동생의 머리에 부딪힌 것이어서 피해자의 잘못이 있었다고 보기 어려움에도 불구하고, 피고인은 피해자를 훈육한다는 명목으로 피해자의 몸을 세게 잡고 흔들거나 피해자를 자리에 던지듯이 눕히거나 피해자의 엉덩이를 때리는 등의 행위를 한 것인 점, ㉡ 피해자는 사건 당시 피고인이 움켜쥐었던 팔을 만지거나 머리를 두드리는 등의 행동을 하였는데, CCTV 영상 상으로 피해자가 위와 같은 행동을 평소에 습관적으로 하는 모습은 보이지 않고 유독 피고인의 유형력의 행사가 있은 직후에만 위와 같은 행동을 한 점에 비추어 보면, 피해자는 피고인의 행위에 대하여 아프다거나 싫다는 등의 의사표현으로서 위와 같은 행동을 한 것으로 보이고, 그 밖에 범죄일람표 순번 5의 경우 피해자는 자신의 몸 위에 피고인이 올려놓은 다리에서 빠져나오기 위하여 몸부림치는 등으로 피고인의 행위를 거부하기도 한 점, ㉢ CCTV 영상에 따르면, 피고인이 이 사건 어린이집 ○○○반의 다른 아동들에게도 팔을 잡아 끌거나 양팔을 잡고 흔들거나 딱밤을 때리는 등 피해자에 대한 유형력과 비슷한 정도의 유형력을 일부 행사하기도 한 것으로 확인되나, 반면 다른 아동들에게는 엉덩이를 때리거나 볼을 세게 잡아당기거나 색연필로 볼을 찌르는 등 피해자에게 행했던 더욱 강도 높은 유형력을 행사하는 모습은 확인되지 아니할 뿐만 아니라, 다른 아동들도 피해자와 마찬가지로 잠을 자지 않거나 수업에 집중하지 아니하였음에도 다른 아동들에게는 별다른 훈육행위나 유형력을 행사하지 아니하는 등 그 유형력의 정도, 유형력의 빈도수, 유형력 행사의 경위 등에 있어서 피해자의 경우와 비교하여 뚜렷하게 구분되는 점, ㉣ 피고인과 피해자의 연령, 신장, 체중의 차이 및 피해자의 신체적·정신적 발달 정도, 피고인과 피해자의 관계 등을 고려하면 피고인이 피해자의 양팔을 잡고 흔들거나, 다리로 피해자의 몸을 누르거나, 피해자의 머리, 얼굴, 팔, 엉덩이를 때리는 등의 행위는 피해자가 쉽사리 감당하기 어려울 정도의 유형력 행사인 것으로 보일뿐더러, 또한 그로 인하여 피해자가 다치거나 복부 압박으로 인한 호흡곤란, 저림, 마비 등의 신체적 이상이 발생할 가능성이 있고, 특히 범죄일람표 순번 5의 경우 피고인의 행위로 인하여 피해자의 왼쪽 팔에 손톱에 긁힌 상처가 발생하기도 한 점, ㉤ 피고인과 이 사건 어린이집 원장인 공소외인은 수사기관에서 범죄일람표 순번 4, 5번 행위는 훈육행위의 허용 범위를 넘어서는 신체적 학대행위에 해당하고, 나머지 행위 역시 잘못된 훈육행위라고 생각한다는 취지로 진술하기도 한 점 등을 종합하면, 피고인의 행위는 아동인 피해자의 신체를 손상하거나 신체의 건강 및 발달을 해치는 신체적 학대행위에 해당한다고 봄이 상당하고, 피고인의 주장과 같이 단순히 피해자를 훈육하기 위한 가벼운 신체적 접촉에 불과한 것으로 볼 수 없다.

다) 나아가 앞서 본 피고인의 지위, 신체적 학대행위에 이르게 된 경위, 학대행위의 정도, 당시 피해자가 피고인이 움켜쥔 팔을 만지거나 머리를 두드리거나 피고인이 몸 위에 올려놓은 다리에서 빠져나오기 위하여 몸부림치는 등 나름대로 아프다거나 싫다는 등의 의사를 표현한 점 등에 비추어 보면, 이 사건 당시 피고인에게 신체적 학대의 고의가 있었음을 충분히 인정할 수 있다.

D) In addition, as seen earlier, most victims at the time of the instant case changed a place different from each other during the class, or did another act without actively responding to the class that the Defendant is driving, and even in the case of the No. 5 of the crime sight table, the victim did not dump the head of a woman with the wall. Therefore, it is difficult to view that the victim was in need of guidance through strong discipline or physical tangible power at the time.

설령 피고인의 주장대로 당시 피해자가 다른 원아들을 괴롭히거나 수업을 방해하는 등의 잘못된 행위를 하여 적정한 훈육이 필요한 상황이었다고 하더라도, 앞서 본 피고인의 지위, 피고인과 피해자의 관계, 신체적 학대행위에 이르게 된 경위, 학대행위의 정도 등 이 사건 전후의 제반 사정을 종합적으로 고려하면, 당시 피해자의 잘못된 행동이 너무 심각하여 대화, 비신체적인 제제 등 다른 교육적 수단으로는 교정이 불가능한 상황이었다고 보기 어려울 뿐만 아니라, 다른 아동들이 없는 곳에서 개별적으로 훈계, 훈육의 방법으로 지도·교정될 수 있는 상황이었음에도 불구하고, 피고인은 자신의 지시를 좀처럼 따르지 않은 채 말썽을 부리는 피해자에 대한 부정적인 감정에서 공개적으로 피해자의 신체에 유형력을 가하여 아동의 신체 건강 및 발달의 저해를 한 것으로 봄이 상당하여 정당한 보육 내지 훈육행위로서의 사회통념상 객관적 타당성을 갖추었다고 보기도 어려우므로, 피고인의 행위는 어느 모로 보나 관계 법령 등에 의한 정당행위에 해당한다고 할 수 없다.

E) Therefore, the defendant's above assertion is without merit.

3. Judgment on the prosecutor's assertion of unfair sentencing

On the other hand, the crime of this case is committed by the defendant as a child care teacher of the child care center of this case who has committed physical abuse that may harm the physical health and development of the victim, who is a child subject to infant care, on several occasions, and the nature and circumstances of the crime are not weak, and the mental impulses and conditions suffered by the victim are not weak, and there is a possibility that the victim may undergo physical and mental health, personality formation, social adjustment, etc. in the future, and the parents of the victim want to be punished against the defendant, etc. are disadvantageous to the defendant.

On the other hand, the degree of abuse is not relatively more severe, and there was no significant damage, such as the victim's serious injury, the defendant is the primary offender, and the social ties between the branch and his family members are clear, such as the application of the defendant's wife, etc. In addition, in full view of all the sentencing conditions shown in the arguments of this case, including family relation, age, character and conduct, environment, and circumstances after the crime, etc. of the defendant, the sentence of the court below is deemed to be within reasonable and appropriate scope, and it cannot be deemed that it is excessively unreasonable.

Therefore, prosecutor's assertion is without merit.

4. Conclusion

Therefore, the defendant and the prosecutor's appeal are without merit, and all of them are dismissed in accordance with Article 364 (4) of the Criminal Procedure Act. It is so decided as per Disposition.

Judges Lee Dong-sik (Presiding Judge)