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(영문) 서울중앙지방법원 2020.08.26 2019나69331
구상금
Text

1. The defendant's appeal and the plaintiff's incidental appeal are all dismissed.

2. The costs of appeal shall be borne by each party.

purport.

Reasons

1. Basic facts

A. The Plaintiff is an insurer who has entered into a comprehensive automobile insurance contract with respect to D vehicles (hereinafter “Plaintiff vehicles”). The Defendant is the insurer who has entered into a comprehensive automobile insurance contract with respect to towing vehicles (hereinafter “Defendant vehicles”).

B. At around 13:40 on November 24, 2018, the Defendant’s vehicle changed the vehicle line from the first lane to the second lane in front of the 3rd line road of the F apartment in Gwangju North-gu, Gwangju, to the second lane, and then shocked the back part of the Plaintiff’s vehicle stopped in front of the Defendant’s vehicle into the front part of the Defendant vehicle.

(hereinafter “instant accident”). C.

By February 21, 2019, the Plaintiff paid KRW 3,223,90 (Deduction of Self-Payment KRW 500,000) for the repair cost of the Plaintiff’s vehicle due to the instant accident as insurance money.

[Ground of recognition] Facts without dispute, Gap evidence 1 to 7, Eul evidence 1 to 4, the purport of the whole pleadings

2. Determination

가. 과실비율 앞서 든 증거들에 의해 인정되는 다음과 같은 사정들, 즉 ① 이 사건 사고 당시 원고 차량은 방향 지시등을 켠 상태로 1차로에서 2차로로 차선 변경을 시도한 점, ② 원고 차량은 원고 차량에 앞서 1차로에서 진행하던 차량 역시 2차로로 차선 변경을 시도하자 위 차량과의 충돌을 피하기 위해 2차로에서 멈춰 서게 된 점, ③ 피고 차량은 원고 차량이 차선 변경을 시도하는 것은 인식하였으나 당시 차량을 견인하는 중이라서 쉽게 정지할 수 없었던 점, ③ 피고 차량이 당시 견인 중이었다면 더욱 속도를 늦추고 사고를 방지하기 위해 안전하에 운행하여야 할 의무가 있는 점, ④ 원고 차량은 차선 변경 당시에 충분한 거리를 확보한 상태에서 차선 변경을 시도한 것으로 보이지는 않으나, 이 사건 사고는 원고 차량의 차선 변경이 거의 마친 후에 발생한 것으로 보이는 점, 그 밖에 사고 경위, 충돌 부위, 파손 정도 등을 종합하여...

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