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(영문) 서울중앙지방법원 2013.07.04 2013노1583

교통사고처리특례법위반

Text

The prosecutor's appeal is dismissed.

Reasons

1. 공소사실의 요지 피고인은 2012. 11. 14. 18:48경 C 광역버스를 운전하여 서울 강남구 도곡동 946-17에 있는 도곡푸르지오 아파트 앞 편도 5차선 도로를 양재역사거리 방면에서 뱅뱅사거리 방면으로 위 도로의 1차로인 중앙 버스전용차로를 따라 운행함에 있어, 당시는 야간이고 그 곳은 버스정류장 및 횡단보도가 설치되어 있는 곳이므로 이러한 경우 운전 업무에 종사하는 사람으로서는 서행하면서 전방 좌우를 잘 살펴 도로상에 보행자들이 있는지 등을 확인하고 안전하게 운전하여 사고를 미연에 방지하여야 할 업무상 주의의무가 있음에도 불구하고, 이를 게을리한 채 만연히 진행하다가 마침 진행방향 우측에서 좌측으로 도로를 횡단하던 피해자 D(56세)를 위 광역버스의 우측 앞 부분으로 들이받아 피해자로 하여금 그 자리에서 사망에 이르게 하였다.

2. The lower court rendered a judgment on the following grounds that the facts charged in the instant case constitute a case where there is no proof of a crime, and acquitted the Defendant.

As a driver of a vehicle, it cannot be said that it is reasonable to believe that pedestrians will not collapse with the vehicle in which the signal of the crosswalk is stopped in red condition, and that the driver of the vehicle should fulfill his duty of care by predicting that the situation does not occur.

However, such a principle of trust should be excluded if there are special circumstances in which the other party involved in the traffic could not trust the operation of the vehicle or the walking in compliance with all road traffic-related laws and regulations.

(See Supreme Court Decision 2010Do4078 Decided July 29, 2010, etc.). B.

In light of the above legal principles, according to the evidence duly adopted and examined by the court below, the bus of this case driven by the defendant is one-lane of the five-lane roads.